torstai 26. maaliskuuta 2015

Virtuaalimatka Eurooppaan

Oikein hävettää, kuinka vähän tänne on tullut näitä kirjoituksia rustailtua, mutta jotenkin on ollut näissä töissäkin tekemistä.

Yhtenä BYOD-kierroksen teemapäivänä toteutimme virtuaalimatkan eurooppalaisiin pääkaupunkeihin. Oppilaat jaettiin pareittain ja pareille annettiin kuvitteelliset 2000€ rahaa ja viikko aikaa. Tehtävänä oli suunnitella alusta loppuun matka johonkin eurooppalaiseen pääkaupunkiin.

Matkalle lähdettiin kotiovelta ja oppilaiden tuli ottaa selvää kaikista matkustamiseen liittyvistä aikatauluista ja järjestelyistä. Aikataulut, majoitukset, hinnat, etäisyydet, ikärajat, nähtävyydet, pääsymaksut yms. Kaikki tuli kirjata tarkasti ylös, jottei vain käy niin, että lento on eri viikolle kuin hotelli tai muuta vastaavaa.

Oppilaat aloittivat urakan luonnollisesti valitsemalla kohteen ja pohtimalla, mikä olisi paras tapa matkustaa sinne. Osa etsi edullisinta vaihtoehtoa, osa satsasi matkustuksen mukavuuteen. Esiin nousi ihan hyviä oivalluksia, kun huomattiin, että halvin lento saattoikin kestää välilaskuineen toista vuorokautta. Minä ilmoitin, että minulle on se ja sama, jos haluatte viettää 24 tuntia Amsterdamin lentoasemalla, kunhan kerrotte matkakertomuksessanne, kuinka saitte ajan kulumaan.

En paljon puuttunut rahankäyttöön. Budjetti oli määritelty ja päätösvalta matkalaisilla itsellään. 2000 € on sen verran paljon, että se riittää viikon reissuun varmasti, mutta ei mahdollista kaikkein hulluimpia ideoita, vaan valintojakin joutuu tekemään. Kaikki selvisivät kuitenkin paljon vähemmälläkin, joten jatkoa ajatellen budjettia voisi roimasti kiristääkin.

Kun matkustustapa ja -kohde olivat selvillä, oppilaat selvittivät, miten pääsevät lentokentälle tai satamaan. Kun matkassa on kaksi 11-vuotiasta, tulee eteen joitain esteitä ikärajojen suhteen. Tällaisissa tilanteissa (esim. hotellihuoneiden tai lentolippujen haku) toinen pareista maksoi aikuisen hinnan. Aina kun mahdollista, liikuttiin kuitenkin omana itsenään. Kukaan ei esim. saanut ajaa autolla tai lentää itse lentokonetta.



Puutuin loman suunnitteluun sen verran, että pelkälle löhölomalle ei ollut lupa lähteä, vaan koko loman ohjelma piti suunnitella etukäteen. Piti käydä katsomassa jotain nähtävyyksiä. Yöpymisestä piti maksaa. Jos halusi nukkua teltassa, piti selvittää leirintäalueiden hinnat ja aukioloajat. Jos puolestaan yöpyi (oikeiden) sukulaisten luona, piti huomioida budjetissa majoituksen kattavat tuliaiset Suomesta. Mielikuvitusta sai käyttää melko vapaasti, mutta kukaan ei ryöstänyt pankkia, voittanut lotossa lisää rahaa tai mitään muutakaan, mitä ei tapahdu oikeassakaan elämässä.

Koko reissu esiteltiin muulle luokalle aivan kuin oltaisiin oltu oikealla matkalla. Tehtävänä oli etsiä netistä tai lavastaa lomakuvia kohteesta. Oppilaat esittelivät mm. omia hotellihuoneitaan hotellin omien sivustojen kuvien avulla, ravintoloita ja ruoka-annoksia, joita olivat syöneet, katunäkymiä, selfieitä bussipysäkillä matkalla maailmalle ym. Lisäksi pelkkä budjetin erittely ja kuvashow ei riittänyt. Reissusta piti kertoa mahdollisimman elävästi ja muut saivat esittää kysymyksiä. Jotkut olivat selvittääneet esim. matka-ajankohdan keskimääräisen sään ja kertoivat, milloin satoi ja mitä he silloin tekivät.

Me käytimme kuvien ja kertomusten kokoamiseen iPadien Keynotea, mutta eipä tuolla esitystekniikalla tämän tehtävän suhteen ole juuri merkitystä. Itse prosessi oli kaikkein tärkein.

Mahtava päivä ja tämä jos mikä oli oppiainerajat ylittävä projekti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti