maanantai 31. maaliskuuta 2014

Rauta käyttöön

Sain ensi vuotta varten käyttööni 16 pränikkää iPad Airia. Koneet ovat tämän kevään ajan Takamaan koululla koekäytössä. Eihän hyvää tavaraa kannata komerossa säilyttää! Ensivaikutelmat näyttävät lupaavilta. Kaikki koneet ovat jatkuvasti kovassa käytössä. Hyvä kun lataamaan ehtii.

Oppilaat ja opettajat ovat olleet laitteista innoissaan ja erityisesti itseäni on ilahduttanut mahdollisuus kuvata ja editoida elokuvia todella vaivattomasti. Muutenkin mahdollisuudet tuntuvat rajattomilta.

Vaikka oma omena-allergiani onkin nyt toden teolla helpottanut, täytyy yrittää pitää pää kylmänä ja miettiä kuinka opetus voidaan suunnitella oppilaiden omien laitteiden varaan eikä ainoastaan Applen sovellusten ja laitteiden ympärille.

Odotan innolla ensiviikon ITK 2014-konferenssia päästäkseni kuulemaan ja näkemään uusia mahdollisuuksia teknologian hyödyntämiseen opetuksessa.

tiistai 18. maaliskuuta 2014

BYOD-hankkeen käynnistelyä

Ylöjärvellä starttaa syksyllä 2014 valtakunnallisestikin mielenkiintoinen hanke, jossa tehtävään kokopäiväiseksi palkattu opettaja kiertää kaikki kunnan 5.-luokat ja järjestää yhdessä luokan opettajan kanssa BYOD-teemapäivän (Bring Your Own Device).

Suunnitelmana on vierailla kaikissa luokissa (25 kpl) lukuvuoden aikana ainakin neljästi ja jokaisella kerralla syventää osaamista ja kehittää työskentelytaitoja ja -tapoja. 

Nimensä mukaisesti oppilaat tuovat kyseisenä päivänä omat älykännykkänsä, tablettinsa ja tietokoneensa kouluun ja niitä käytetään jonkinlaisen, koko päivän kestävän projektityön tekemiseen. Projektin tarkoitus ei ole opettaa oppilaita käytäämään omia laitteitaan tai jotain tiettyä oppimisympäristöä, vaan totuttaa sekä oppilaat että opettajat ajatukseen, että omia laitteita voi ja kannattaa käyttää muuhunkin kuin SOME:n statuspäivityksiin ja peleihin.

Kouluissa ympäri maailman törmätään jatkuvasti samaan ongelmaan: Koulujen laitehankinnat eivät ikinä tule pysymään teknologian kehityksen mukana. Eräs ratkaisu pulmaan on pyrkiä näkemään oppilaiden omat laitteet työkaluina ja mahdollisuutena. Onhan se valtavaa haaskausta, että jokaisella oppilaalla on taskussaan älykännykkä, joka luultavasti pesee koulun laitteet tehokkuudessaan mennen tullen, mutta sen esiin kaivamisesta saa jälki-istuntoa!

Päivittelen tänne blogiini sanan molemmissa merkityksissä ajatuksia ja tuntemuksia projektin varrelta. Ottakaa rohkeasti osaa keskusteluun ja jakakaa omat ideanne!