tiistai 21. lokakuuta 2014

Tiedonhakua ja esitelmiä

Nyt alkaa toinen BYOD-kierros olla lopuillaan ja lienee aika hieman summaila, mitä on saatu aikaan. Tämän kierroksen teemana on ollut tiedonhaku. Olemme tutustuneet aiheeseen tekemällä ihan perinteiset koululuesitelmät opettajien itse valitsemista aiheista. Jakson keskelle osui sopivasti suomalaisen kirjallisuuden ja Aleksis kiven päivä, joten se oli luonnollisesti yksi hyvä aihe. Muita aiheita ovat näin syksyllä olleet muinaishistoria Suomessa ja ensimmäisten korkeakulttuurien osalta sekä metsän kasvit ja eläimet. Onpa tutustuttu myös Euroopan valtioihin.

Itse tiedonhaussa ollaan syvennytty hieman lähdekritiikkiin ja lähteiden merkitsemisen tärkeyteen eri näkökulmista. Tiedonhaku on toteutettu lasten omilla laitteilla, mutta itse esitelmän teko on vaihdellut tilanteen mukaan. Alkuperäinen suunnitelmani oli, että tuotokset tehtäisiin padlettiin, mutta tulipa vastaan samalla ensimmäinen varsinainen ongelma. Eräällä koululla ei ollut käytettävissä langatonta verkkoa, joten minun mukanani raahamaat iPadit olivat suloisen hyödyttömiä. Oppilaat alkoivat tehdä esitelmiään padlettiin omilla kännyköillään ja tableteillaan, mutta kännykän ruutu osoittautui esitelmän sommitteluun aivan liian pieneksi. Esityksistä tuli käsittämättömiä myttyjä, joissa tekstit ja kuvat olivat keskellä ruutua isona kasana. No, tähänkin olisi olemassa ratkaisu, nimittäin padletissa saa asetettua uudet julkaisut automaattisesti siistiin järjestykseen, mutta silloin häviää oman esitelmän luova sommittelu. Enkä myöskään tajunnut tätä siinä hetkessä.

Tästä sisuuntuneena ja viisastuneena päätin jatkossa, jos mahdollista, teettää lopulliset tuotokset iPadeissani olevaan Adobe Voice -ohjelmaan, jossa nauhoitetaan puhetta lause kerrallaan ja yhdistetään se erilaisiin symboleihin, valokuviin tai tekstiin. Tämä osoittautui hyväksi ideaksi. Jopa sellaiset esitelmät, joiden puolesta pelkäsin pahasti vielä tiedonkeruuvaiheessa, kääntyivätkin aivan mahtaviksi ja hauskoiksi esitelmiksi. Oppilaat joutuivatkin harkitsemaan tarkemmin lauseensa, kun ne pitikin lausua ääneen. Jotenkin oman puheen nauhoittaminen ja osuvien kuvien etsiminen motivoikin oppilaita hiomaan ja hiomaan esityksiään aina uudelleen parempaan muotoon. Välillä meinasi aika loppua aivan kesken.

Minua riepoo tässä Adobe Voicessa vain yksi asia. Se on saatavilla ainoastaan Applen iPad-laitteisiin. Olen muiden opettajien ohella ympäri maailmaa laittanut viestiä Adoben tukipalveluihin, että milloin, jos koskaan, ohjelma on saatavilla myös muilla alustoilla. Tällä olisi valtavasti käyttömahdollisuuksia niin oppilaille kuin opettajillekin. Itse olen ainakin tekaissut muutaman opetusvideon ihan kotisohvalla köllötellen ja selittänyt omin sanoin kolmasluokkalaisille mm. kuinka vesi kiertää luonnossa.

Tämä tältä erää. Palataan asiaan taas, kun on enemmän kerrottavaa. Kommentoikaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti